nuffnang

Tuesday, December 16, 2014

Taha: 84

aku nampak sesuatu dalam dirimu
aku nampak kejujuran dalam matamu
aku nampak kerlip cahaya dalam jiwamu
yang tersembunyi jauh
di balik kerudung singkatmu
di balik seluar ketatmu
di balik baju tshirtmu

aku tahu
kerana aku dulu
juga begitu
serba tak tahu

melihatmu
aku melihat diriku
yang dulu
yang melulu
yang rintih mendudu
yang lupa pada-Mu, Rabbku

dekatilah mereka, bukan menjauh
didiklah, bukanlah mengajar
dan sama sama tak tahu 
dan sama sama terus belajar
kerana kau punya kecukupan
bukan kesempurnaan

dirimu ada dalam diriku
diriku ada dalam dirimu

belajarlah dari masa lalu
masa lalu yang menyimpan arah hidupmu
tanpa kompas dan peta

kau tak kan menghargai jalan kehidupan
jika kau tak pernah sesat di tengah jalan
dan kau tak kan tiba di jalan kebenaran
jika kau tak bergerak mencari jalan pulang

kepada-Nya.

"...dan aku segera datang kepada-Mu ya Tuhanku,
supaya Engkau reda kepadaku." Surah Taha: 84. 

No comments: