nuffnang

Wednesday, March 30, 2016

kembali pulang

"Sampai satu masa, ada satu kehilangan yang akan dirasakan. Kehilangan yang menerbitkan kesunyian. Rupanya, yang sunyi bermula dari ruang hidup sendiri. Rupanya, yang hilang adalah hati sendiri. Kita sendiri yang menciptakan, bukan?" 

entah mengapa, kebelakangan ini aku dibisikkan dengan pertanyaan dan usikan dari teman jauh dan dekat. "Bila nak update blog?" "Kenapa dah lama tak menulis di blog?" lama juga aku termenung memikirkan. Malah, sebenarnya aku sudah terlalu lama meninggalkan dunia menulis di laman blog. Bila diasak dengan pertanyaan, barulah aku tergerak hati untuk membuka blog yang sudah usang. Menatap dengan menungan panjang, sekejap tersenyum, tersengih, tergelak sendiri dan akhirnya perasaan itu bercantum dengan pengakhiran yang indah. 

benarlah, membaca catatan-catatan lama ibarat terapi untuk mengingat kembali momen-momen yang pernah terisi dalam hidup ini. Biarpun kadang aku merasa tulisan itu sangat menjengkelkan dan mulalah bersoal jawab sendiri, "kenapalah aku menulis macam ni dulu?" sungguh, akhirnya tiada jawapan. Kerana tulisan-tulisan lewat waktu yang sudah berlalu adalah rakaman kenangan yang meninggalkan persoalan, dan hal hal itu sentiasa perlu difikirkan kembali. 

ia menerbitkan kefahaman, kesedaran dan kepuasan. 

dan, aku merasa rindu untuk menulis semula. sungguh. 

aku sedar ada sesuatu yang hilang setelah aku sendiri yang 'menghilangkan diri'. 

dan, aku mahu kembali pulang. sentiasa mahu kembali. 

'moga jiwa sentiasa terisi dengan memaknakan hidup ini'

bismillah.

No comments: